Поради до ДПА

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
14.05.2021  № 528
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 липня 2021 р.
за № 880/36502

Деякі питання проведення у 2021/2022 навчальному році державної підсумкової атестації осіб, які здобувають загальну середню освіту

Відповідно до абзацу третього частини восьмої статті 12 Закону України «Про освіту», частини п’ятої статті 17, частини першої статті 47 Закону України «Про повну загальну середню освіту», частини першої статті 20 Закону України «Про фахову передвищу освіту», підпункту 76-1 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, пунктів 4, 5 розділу І, пунктів 1, 2 розділу II Порядку проведення державної підсумкової атестації, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1369, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 січня 2019 року за № 8/32979, НАКАЗУЮ:

  1. Затвердити такі, що додаються:

1) Перелік навчальних предметів, із яких у 2021/2022 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація осіб, які завершують здобуття початкової освіти (у 4 класах закладів загальної середньої освіти);

2) Перелік навчальних предметів, із яких у 2021/2022 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація осіб, які завершують здобуття базової середньої освіти (у 9 класах закладів загальної середньої освіти);

3) Перелік навчальних предметів, із яких у 2021/2022 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація осіб, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти (профільної загальної середньої освіти).

  1. Установити, що в 2021/2022 навчальному році державна підсумкова атестація осіб, які:

1) завершують здобуття початкової освіти, базової середньої освіти, проводиться у закладі освіти в письмовій формі;

2) завершують здобуття повної загальної середньої освіти (профільної середньої освіти) (далі – повної загальної середньої освіти), проводиться у формі зовнішнього незалежного оцінювання відповідно до Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 10 січня 2017 року № 25, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 січня 2017 року за № 118/29986 (крім випадків, зазначених у пунктах 6-11, 13-16, 18 розділу II Порядку проведення державної підсумкової атестації, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1369, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 січня 2019 року за № 8/32979 (далі – Порядок атестації));

3) завершують здобуття повної загальної середньої освіти та зазначені у пунктах 6-11, 13-16, 18 розділу II Порядку атестації, проводиться у закладі освіти в письмовій формі;

4) завершують здобуття повної загальної середньої освіти та здобувають освіту мовами національних меншин чи корінних народів, з мови національних меншин чи корінних народів (за заявою одного з батьків або інших законних представників та за рішенням педагогічної ради) проводиться в закладі освіти в письмовій формі;

5) бажають скористатися правом повторного складання державної підсумкової атестації з української мови, та/або математики, та/або історії України, що передбачено пунктом 5 наказу Міністерства освіти і науки України від 07 грудня 2018 року № 1369 «Про затвердження Порядку проведення державної підсумкової атестації», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 02 січня 2019 року за № 8/32979, проводиться у формі зовнішнього незалежного оцінювання відповідно до Порядку проведення зовнішнього незалежного оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 10 січня 2017 року № 25, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 січня 2017 року за № 118/29986.

  1. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Осмоловський А.) забезпечити подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
  2. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
  3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр С. Шкарлет

 

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
14 травня 2021 року № 528

ПЕРЕЛІК
навчальних предметів, із яких у 2021/2022 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація осіб, які завершують здобуття початкової освіти (у 4 класах закладів загальної середньої освіти)

  1. Українська мова (оцінювання результатів з української мови та читання).
  2. Математика.
  3. Мова національної меншини або мова корінного народу (у класах з навчанням або вивченням мови національної меншини чи корінного народу на підставі заяви одного з батьків або законних представників за рішенням педагогічної ради закладу освіти, затвердженим наказом керівника закладу освіти).
Т.в.о. генерального директора
директорату дошкільної,
шкільної, позашкільної
та інклюзивної освіти
В. Божинський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
14 травня 2021 року № 528

ПЕРЕЛІК
навчальних предметів, із яких у 2021/2022 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація осіб, які завершують здобуття базової середньої освіти (у 9 класах закладів загальної середньої освіти)

  1. Українська мова.
  2. Математика.
  3. Один із навчальних предметів зі списку (за рішенням педагогічної ради закладу освіти, затвердженим наказом керівника закладу освіти):

1) біологія, всесвітня історія, географія, зарубіжна література, іноземна мова (відповідно до освітньої програми закладу освіти), інформатика, історія України, основи правознавства, українська література, фізика, хімія – для учнів класів з українською мовою навчання, у яких не вивчається мова національної меншини чи корінного народу;

2) біологія, всесвітня історія, географія, література, іноземна мова (відповідно до освітньої програми закладу освіти), інформатика, інтегрований курс «Література», історія України, мова національної меншини, мова корінного народу, основи правознавства, українська література, фізика, хімія – для учнів класів з навчанням або вивченням мови національної меншини.

Т.в.о. генерального директора
директорату дошкільної,
шкільної, позашкільної
та інклюзивної освіти
В. Божинський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
14 травня 2021 року № 528

ПЕРЕЛІК
навчальних предметів, із яких у 2021/2022 навчальному році проводиться державна підсумкова атестація осіб, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти (профільної загальної середньої освіти)

  1. Українська мова.
  2. Математика.
  3. Історія України або іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова*) (за вибором здобувача освіти**).
  4. Один із навчальних предметів зі списку: історія України, іноземна мова (англійська, іспанська, німецька або французька мова*), біологія, географія, фізика, хімія (за вибором здобувача освіти***).
  5. Мова національної меншини чи корінного народу****.

__________
*  Відповідно до освітньої програми закладу освіти.
** Здобувачі освіти, які для проходження державної підсумкової атестації вибрали третім навчальним предметом історію України, можуть вибрати четвертим навчальним предметом іноземну мову і навпаки. Здобувачі освіти, які вибрали третім навчальним предметом одну з іноземних мов, можуть вибрати четвертим навчальним предметом іншу іноземну мову.
*** Здобувачі освіти, які відповідно до освітньої програми закладу освіти вивчали навчальний предмет «Природничі науки», можуть вибрати один з таких навчальних предметів: біологія, географія, фізика, хімія.
**** Для здобувачів освіти, які завершують здобуття повної загальної середньої освіти мовами національних меншин чи корінних народів або вивчають таку мову (на підставі заяви одного з батьків або інших законних представників та за рішенням педагогічної ради).

Т.в.о. генерального директора
директорату дошкільної,
шкільної, позашкільної
та інклюзивної освіти
В. Божинський
Генеральний директор
директорату фахової
передвищої, вищої освіти
О. Шаров

 

Генеральний директор
директорату професійної освіти
І. Шумік

ЯК УСПІШНО ПІДГОТУВАТИСЬ ДО ДПА

5 кроків психологічної підготовки

У своєму житті ми обираємо два шляхи: один широкий, протоптаний тисячами ніг, інший – це шлях крізь терни до зірок – зірок всередині самих себе, це процес поступового розвитку, який дійсно починається зсередини і поступово переходить до навколишнього світу, до оточуючих, однолітків, друзів, рідних. Це шлях успіху. Що потрібно для успіху?

Додаткові кроки;

Додаткові зусилля;

Сміливість рухатися вперед;

Вміння долати перешкоди.

Зроби свій перший крок, з якого починається твій великий шлях!Ми чекаємо на те, що ти успішно складеш ДПА.

  1. Якщо ти хвилюєшся перед ДПА, знайди можливість побути „наодинці із собою”. Заплющ очі і зроби кілька глибоких, повільних вдихів і видихів. Уявляй при цьому, що вдихаєш цілющий кисень, енергію, а видихаєш хвилювання, невпевненість. Відведи кілька хвилин на приємні спогади. Вміння долати стрес – це тренування до випробувань, яких не можна уникнути у великій школі життя.
  2. Вдало підготуватись до ДПА, перебороти невпевненість, лінь, страх – це теж маленька перемога на великому шляху життя. Дозволь собі мати далеку й високу мрію про майбутнє, вчись досягати мрії. Перемога не завжди приходить до найсильнішого чи найспритнішого. Рано чи пізно вона приходить до того, хто повірив у себе.
  3. Налаштуйся на позитивний результат. Ніколи не слід думати про те, що можеш не впоратись. Повір у себе, щоб виграти. Пам’ятай: занепокоєння – це емоція, а не метод вирішення проблем. Успіх завжди з тим, хто його прагне!

5 способів усе встигнути

Незабаром ДПА. Як встигнути вдало до неї підготуватися та ще й мати вільний час на особисті справи? Скористайся цими способами у боротьбі із втомою, напруженням, браком часу.

  1. Плануй завтрашній день. Заведи блокнотик, у який щовечора записуй, що тобі треба зробити завтра. І обов’язково перевіряй, чи все із запланованого встиг зробити.
  2. Не дивись телевізор, не витрачай свій час, який можеш витратитина плідну підготовку до ДПА, за комп’ютером.. Твоє життя набагато цікавіше, ніж події у світі, життя героїв серіалу чи події у комп’ютерній грі. Якщо станеться щось глобальне, то твої друзі, родичі сповістять тебе. Не забувай, тобі ще потрібно багато встигнути для свого зоряного майбутнього! Переконайся – життя без телевізора і комп’ютера існує.
  3. Навчись відпочивати. Відпочинок теж потрібно занести до списку важливих справ. Тільки після доброго відпочинку, погулянки відновиться твоя розумова працездатність і здатність запам’ятовувати складний навчальний матеріал.
  4. Переводь увагу з одного заняття на інше. Зміна видів робіт усуває одноманітність. Після того, як ти три години просидів за книжками, можеш піти на консультацію до друзів або допомогти батькам.
  5. Визнач пріоритети. Почни свій день із вирішення важливого завдання. Менш важливі справи залиш на завтра.

 

5 принципів самоорганізації при підготовці до складання ДПА

Перш ніж починати роботу, потрібно усвідомити, що треба зробити, скільки це має зайняти часу, визначити порядок роботи.

  1. Складай графік підготовки на кожен день і відмічай навіть найменші успіхи і досягнення. Випередження графіка зумовлює широку гаму позитивних емоцій: радості, успіху, впевненості у своїх силах.
  2. Приготуй усе, що знадобиться для роботи, щоб потім не відволікатися. Намагайся у процесі роботи дотримуватися наміченого графіка.
  3. Першу годину можна працювати без перерви, а далі мають бути 5-10-хвилинні перерви через кожні 40-50 хв. напруженої роботи, під час яких можна виконувати фізичні вправи.
  4. Якщо важко зосередитися на навчальному матеріалі, почни конспектувати, складати таблиці, логічні схеми. Цей процес унеможливлює часте й тривале відволікання уваги. Такий самий ефект має читання вголос. Після того, як тобі вдасться зосередитися на ньому, можна повернутися до читання про себе.
  5. Намагайся чергувати читання з обмірковуванням і переказуванням, розв’язуванням задач, придумуванням власних прикладів. Це запобігає появі монотонності, за якої стійкість уваги знижується. Зміна навчальних предметів під час виконання завдань також сприяє збереженню стійкої уваги.

Пам’ятки-поради учням щодо складання

державної підсумкової атестації (ДПА)

До складання ДПА

  1. Підготуйте своє робоче місце вдома: приберіть з робочого столу все зайве, зручно розмістіть потрібні програми, навчальні посібники, зошити, папір, ручки, олівці тощо.
    2. Складіть план підготовки до державної підсумкової атестації на кожний день, чітко визначте обсяг матеріалу, який ви вивчатимете (розділ, тема тощо).
    3. Під час підготовки до ДПА з будь-якого предмета структуруйте матеріал за допомогою планів, схем. Робіть це у письмовому вигляді. Адже досить часто буває так: вам здається, що ви все знаєте, пам’ятаєте, а коли починаєте відповідати – ваша відповідь виходить уривчастою, фрагментарною.
    4. Перегляньте спочатку весь матеріал і раціонально сплануйте його вивчення: наприклад, якщо потрібно вивчити 100 питань за чотири дні, то у перші два дні вивчіть 70% усього обсягу, третього дня – решту питань, четвертого – повторіть вивчене. При цьому складні питання чергуйте з простішими.
    5. Розпочніть заняття з найважчого матеріалу, який знаєте найгірше. Якщо не можете щось згадати, запишіть на аркуші запитання, які ви можете поставити учителю під час консультації.
    6. Намагайтеся зрозуміти матеріал, що вивчаєте, а не механічно його запам’ятовувати.
  2. Не вивчайте новий матеріал безпосередньо перед ДПА, робіть це заздалегідь.
    8. Пам’ятайте, що інформація, одержана на консультації перед ДПА, буде корисною для вас.
    9. Не забудьте під час консультації поставити педагогу ті запитання, які вас найбільше хвилюють.
    10. Робіть шпаргалки за бажанням, це сприяє закріпленню знань, однак пам’ятайте, що користуватися ними під час ДПА не можна.
    11. Проговоріть з батьками плани своїх відповідей на запитання.
    12. Повторіть плани відповідей на запитання напередодні ДПА, акцентуйте увагу на найважчих.
    13. Не забудьте прийти на консультацію.
    14. Відпочиньте за два-три дні до ДПА.
    15. Ляжте раніше спати напередодні ДПА, а ранок у жодному разі не починайте «зубрінням».
    16. Чергуйте заняття і відпочинок під час усього періоду підготовки до ДПА.
    17. Не думайте про те, що не впораєтесь із завданнями, навпаки подумки уявляйте собі картину успіху.
    18. Прийдіть на ДПА завчасно.

Під час складання ДПА

усної державної підсумкової атестації:

  1. Візьміть білет, назвіть його номер.
    2. Сядьте на місце, заспокойтеся.
    3. Прочитайте завдання.
    4. Зосередьтесь і спробуйте зрозуміти зміст завдань.
    5. Складіть детальний план відповіді, запишіть важливі визначення, формули, схеми.
    6. Готуючи конспект відповіді, не намагайтеся записати все слово в слово. Відшліфуйте і зафіксуйте першу фразу своєї відповіді, яка має бути змістовною і стилістично бездоганною.
    7. Пам’ятайте, що таблиці, плакати тощо, що є у вашому розпорядженні під час ДПА, – це ваші помічники, тому що у них міститься значна частина інформації, необхідної для відповіді.
    8. Починайте відповідь з оголошення її плану. У цьому випадку екзаменатор з перших хвилин оцінить не тільки коло питань, що ви будете розглядати, а й вашу здатність логічно мислити та грамотно будувати відповідь.
    9. Висловлюйтеся логічно.
    10. Супроводжуйте відповідь узагальненнями, викладом закономірностей.
    11. Тримайтеся впевнено, відповідайте чітко, але не голосно.
    12. Намагайтеся, щоб ваша відповідь на кожне запитання тривала не більше 5-7 хвилин.
    13. Не виправдовуйтеся, якщо ви допустили у відповіді неточність. Проаналізуйте свою помилку, спробуйте показати екзаменаторам, що ця помилка випадкова і надалі ви її не допустите. Будьте спокійними. У такій ситуації лише ясність і чіткість вашого мислення допоможуть спростувати негативний ефект помилки.
    14. Не хвилюйтеся, якщо не знаєте, як відповідати на запитання, спробуйте зібратися з думками. Згадайте все, що стосується даної теми.
    15. Не говоріть відразу, що ви не можете відповісти на запитання, це відчуття може бути помилковим.

Під час складання ДПА

письмової державної підсумкової атестації:

  1. Не сподівайтесь на допомогу екзаменатора, якщо вам не зрозумілий текст завдання. Екзаменатор має право давати пояснення, якщо текст завдання погано надрукований.
    2. Почніть розв’язувати найлегше, на вашу думку, завдання. Заплутана умова ще говорить про складність завдання. Зберіться з думками та починайте працювати. У вас все вийде!
    3. Не зациклюйтесь на тому завданні, яке не можете розв’язати, спробуйте розв’язати інше. Можливо, успіх розв’язання легшого завдання додасть вам упевненості, і ви зможете впоратись зі складнішим.
    4. Будьте уважними, запам’ятайте вказівки учителя щодо підписання роботи, заповнення певних бланків (якщо це необхідно) та виконання завдань.
    5. Сконцентруйтеся після організаційних моментів – для вас тепер є лише текст завдань і час для їх виконання.
    6. Прочитайте завдання двічі і обов’язково до кінця, зрозумійте, що від вас вимагається.
    7. Не поспішайте, оскільки можете неправильно зрозуміти умови завдань.
    8. Думайте лише про виконання того завдання, яке виконуєте, а не всіх відразу.
    9. Перевірте виконане завдання.
    10. Прислухайтеся до своєї інтуїції.

Після складання ДПА

  1. Зателефонуйте батькам. Пам’ятайте, що вони хвилюються за вас.
    2. Проаналізуйте ваші помилки, щоб не припуститися їх у майбутньому.
    3. Відпочиньте у цей день, а вже з наступного починайте готуватися до ДПА з іншого навчального предмета.
    4. Під час підготовки до ДПА з іншого навчального предмета врахуйте вже набутий вами досвід.

Пам’ятки-поради батькам учнів щодо складання

державної підсумкової атестації (ДПА)

До складання ДПА

  1. Ознайомтеся з порядком проведення ДПА учнів.
    2. З’ясуйте бажання дітей щодо вибору навчального предмета, з якого вони складатимуть ДПА. Переконайтеся, що вибір вашої дитини правильний.
    3. Почніть готувати свою дитину до ДПА завчасно, однак не будьте нав’язливими.
    4. Поділіться з дитиною своїм досвідом складання іспитів.
    5. Пам’ятайте, що дитина може сама вибирати час для підготовки до ДПА.
    6. Будьте готові не лише вислухати плани відповідей дитини на запитання ДПА, а й щось підказати їй.
    7. Стежте за тим, щоб ваша дитина чергувала заняття та відпочинок (наприклад 40 хв. навчається, 10 хв. – відпочиває).
    8. Не забудьте, що дитині напередодні ДПА необхідно відпочити: ввечері після закінчення заняття прогулятися на свіжому повітрі, прийняти душ, раніше лягти спати.
    9. Підтримайте дитину. Це додасть впевненості у своїх силах.

Під час складання ДПА

  1. Будьте впевнені у знаннях своєї дитини.
    2. Не хвилюйтеся, тому що зайве хвилювання заважатиме не лише вам, а й дитині, адже вона відчуватиме ваш неспокій.
    3. Не відволікайте дитину телефонними дзвінками, вона сама вам зателефонує!

Після складання ДПА

  1. Підтримайте дитину незалежно від результатів ДПА.
    2. Порадьте, як раціонально розподілити час, готуючись до ДПА з інших навчальних предметів.

Що робити, якщо…

1. Раптом виявилось, що вам дісталося питання, по якому ви можете сказати дуже мало. Не панікуйте, а відразу починайте записувати все, що будь-коли чули з цього приводу: з телепередачі, або в кінокомедії, або з розмови з батьками чи друзями, або з енциклопедії. У процесі написання в голову можуть прийти будь-які думки, і ви, можливо, згадаєте що-небудь із пройденого в класі або прочитанного.
2. На півслові ви забули, що треба говорити. Передусім не «втрачайте голову». Збережіть спокій, хоча б зовнішній – таке може трапитися з кожним! Повторіть останню фразу спочатку так само, як раніше, а потім, якщо зможете, іншими словами. За цей час згадайте план відповіді: що ви вже розказали, чого ця фраза може стосуватися. Здебільшого це допомагає. Якщо це так – сміливо продовжуйте відповідь. Якщо ні – подивіться в аркуш, який ви написали, готуючись до відповіді, і починайте розповідати про наступний пункт плану (навіть якщо вам тільки здається, що цей пункт наступний). Потім у кінці відповіді завжди можна повернутися до того, що пропустили.
3. Ви вже майже скінчили відповідати, і тут, нарешті, згадали, про що хотіли сказати, коли «втратили думку», або те, що забули сказати. Нічого страшного. Закінчіть говорити те, що говорили, а після цього скажіть те, що пропустили. У жодному разі не переривайте відповіді заради того, про що згадали. Краще нехай про це ви скажете в кінці, ніж уся відповідь виявиться нелогічною.
4. Ви обмовилися, і всі почали сміятися. Не переживайте. Це може трапитися з кожним. Обмовляються навіть професіонали – диктори радіо і телебачення. Посмійтеся разом з усіма – і все. Якщо ж цього, окрім вас, ніхто не помітив, продовжуйте говорити далі, мов нічого не сталося.
5. Вам задають додаткове питання. Не лякайтесь. Не кваптеся з відповіддю. Можете сказати, що вам необхідно трохи подумати. Чітко визначте, до чого відносити це питання, якої відповіді воно вимагає. Перш ніж говорити, сформулюйте відповідь у голові. Часу на це вимагається зовсім мало.
6. Ви помилилися. Ну і що? Помилки бувають у всіх. Якщо ви помітили помилку і знаєте, як її виправити, зробіть це. Якщо ж не впевнені в тому, що ваша відповідь правильна, продовжуйте відповідати, мов нічого не сталося. Якщо вам вкажуть на помилку і ви невпевнені твердо у своїй правоті, краще погодьтеся. Не треба боятися помилок! Використовуючи помилки, учні вчаться краще розбиратися в матеріалі, який засвоюють.
7. Вам поставили оцінку нижче тієї, на яку ви розраховували. Не сперечайтеся, не доводьте своєї правоти. Під час вступних іспитів скористайтеся правом на апеляцію.